МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ
Мета: • закріпити уявлення молодих вчителів про форми аналізу та самоаналізу уроку;
• формувати навички проведення самоаналізу уроку.
Проведення самоаналізу уроку дозволяє вчителю фізики розв'язати ряд важливих завдань:
-учитель краще усвідомлює систему своєї роботи, швидше освоює на практиці методику вибору й обґрунтування оптимального варіанта навчання;
-самоаналіз робить учителя більше психологічно захищеним та впевненішим у собі;
-самоаналіз поліпшує якість планування наступних уроків, стимулює розвиток творчого мислення й діяльності вчителя, заощаджує час планування.
Робота в групах. Пропоную вам опрацювати в групах чотири різних схеми самоаналізу уроку та поділитись з колегами своїми думками.
СХЕМИ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ
Схема 1
1 Яке місце цього уроку в темі, розділі, курсі? Його зв’язок із попередніми уроками?
2 Які особливості класу було враховано під час планування уроку?
Які завдання планувалося вирішувати на уроці? Цим влаштував такий вибір завдання?
4 Чим влаштував вибір структури та типу уроку?
5 Чим влаштував вибір змісту, форми та методів навчання (за елементами уроку)?
6 Які умови (навчально-матеріальні, гігієнічні, морально-психологічні, естетичні й тимчасові) було створено на уроці? Наскільки вони спряли успішній роботі?
7 Чи були відхилення від плану уроку? Чому? Які самі? До чого вони призвели?
8 Як можна оцінювати результати уроку? Чи вирішено його завдання? Чи не було перевантаження учнів?
9 Які висновки на майбутнє можна зробити за результатами уроку?
Схема 2
1 Загальна структура уроку Основна дидактична мета уроку: його місце в системі уроків у темі, основні моменти уроку, дозування часу, дотримання основних вимог до оформлення кожного уроку, ефективність використання часу на уроці
2 Реалізація основної дидактичної мети уроку Виконання вимог програми, співвідношення матеріалу, поясненого на уроці й даного на самостійну роботу, організація сприйняття, уваги, пізнавального інтересу, організація первинного закріплення матеріалу, перевірка якості ЗУН, використання розділу та програм, вимоги до знань: опитування учнів – принцип виклику, диференційовані завдання, використання орієнтовних норм оцінок учнів, даних у програмах
3 Розвивальний аспект уроку Залучення учнів до здійснення основних розумових операцій, подолання посильних труднощів, розвиток пізнавальної самостійності й послідовності, науковості зв’язку теорії з практикою, міцність знань
4 Дотримання основних принципів дидактики Принцип наочності, свідомості й активності в роботі вчителя й учнів, доступності й посильності, систематичності й послідовності, науковості зв’язку теорії з практикою, міцність знань
5 Методи навчання Методи ведення нового матеріалу, закріплення та вироблення вмінь та навичок, контролю; відповідність методів загальної спрямованості навчання дидактичній меті, специфіці навчального предмета; залежність вибору методів навчання від матеріальної оснащеності шкіл
6 Виховний аспект уроку Використання виховних можливостей змісту навчального матеріалу, формування світогляду, зв’язок із життям, виховання сумлінного ставлення до праці, навчання, використання виховної можливості оцінки, виховний вплив особистості вчителя
7 Учитель на уроці Підготовка до уроку, роль конспектів, види діяльності на уроці, контакт із класом, індивідуальний підхід до учнів, значення предмета, захопленість ним, зовнішній вигляд учителя
8 Робота учнів на уроці Підготовка учнів до уроку, активність на різних етапах уроку, види діяльності, культура мови, дисципліна, ставлення до предмета, вчителя; динаміка працездатності, моменти найвищої активності, зниження працездатності, їхні причини, рівень сформованості вміння вчитися
9 Гігієнічні умови на уроці Приміщення, його оснащеність, меблі, дотримання принципу розташування, розклад на цей день, тривалість і характер проведення змін, вплив гігієнічних умов на динаміку працездатності на уроці
|